Астрономи спантеличені: невідома сила виштовхує речовина з надр гігантської зірки

Вчені використовували обсерваторію VLT.

Фото: NASA

Червоний надгігант Антарес майже в два рази холодніше Сонця. При цьому він більше нашого світила приблизно в 900 разів і в 15 разів масивніше. Яскравість Антареса робить його об'єктом пильної уваги астрономів - це одна з найбільш зручних для вивчення зірок, не рахуючи, звичайно, Сонця. До того ж цей діамант сузір'я Скорпіона знаходиться на драматичному етапі життєвого шляху. Запаси палива в його надрах добігають кінця, і досить скоро по астрономічному мірками він завершить своє існування у всепожираючої спалаху наднової, повідомляє vesti.ru .

Сьогодні 16 серпня команда астрономів на чолі з Кеіті Онако з Інституту астрономії Університету Католика дель Норте в Чилі опублікувала в журналі Nature дослідження, в якому представила нову карту атмосфери надгіганта.

Вчені використовували обсерваторію VLT. Це система з чотирьох восьмиметрових телескопів, які вміють об'єднуватися в єдине ціле, працюючи як один інструмент і складаючи при цьому найбільший оптичний телескоп у світі.

Цей грандіозний астрономічний інструмент, встановлений в пустелі Атакама в Чилі, вже не раз радував нас відкриттями. Наприклад, з його допомогою вдалося отримати карту погоди на коричневому карлику, сфотографувати унікальну туманність в сузір'ї Гідри і відшукати землеподібну планету, схожу на Татуїн.

Цього разу дослідники задіяли всю міць "дуже великого телескопа", щоб розібратися, що відбувається в атмосфері Антареса. На руку вченим грало ту обставину, що в ній можна наблюдатьспектральние лінії чадного газу. Ця надміцна молекула зустрічається навіть в атмосфері Сонця, і тим більше в більш прохолодною атмосфері червоної зірки.

Поведінка спектра CO дозволило астрономам оцінити щільність і швидкість потоків плазми. І тут вчених чекав сюрприз: щільність виявилася помітно вище, ніж очікувалося. Це означає, що з надр зірки на поверхню виштовхується значно більше речовини, ніж можливо за існуючими уявленнями.

Процес, що піднімає маси газу з розпечених глибин на відносно холодну поверхню, називається конвекцією. Щоб відчути і зрозуміти її роботу, досить потримати долоню над батареєю центрального опалення. Гарячий газ легше холодного, тому над будь-яким нагрівачем - батареєю, сковорідкою або внутрішніми шарами зірки - утворюється потужний висхідний потік.

Існують точні моделі, які розраховують інтенсивність конвекції, виходячи з енерговиділення зірки. І ці моделі говорять, що цей процес не може піднімати в атмосферу Антареса стільки газу. Це має означати, що в надрах зірки діє потужна і раніше невідома астрономам сила. Назвати її природу автори не можуть.

Фото: NASA

Вони кажуть, що потрібно зібрати більше інформації, у чому повинні допомогти нові спостереження і, можливо, анімація, відтворює рух потоків плазми. Так що в майбутньому нам, ймовірно, доведеться побачити мультфільм про таємничу зірку.
Додамо, що це далеко не єдина загадка, пов'язана з виверженням в космос зоряної речовини. Навіть близьке і рідне нам Сонце, куди більш доступне вивчення, ніж Антарес, не поспішає викладати всі свої карти на стіл.

Наприклад, до сих пір не до кінця зрозумілі причини існування нині відомого всім сонячного вітру. Вичерпної моделі його утворення немає, а ті, які є, допускають рішення в обидві сторони: і сонячний вітер і, навпаки, падіння на Сонце міжзоряного плазми. Той факт, що наше світило вибрало перший варіант, може бути випадковістю. А може не бути. Це поки невідомо. Космос, мабуть, так приваблює людей саме через свою глибокої невідомості.

Читайте найважливіші та найцікавіші новини в нашому Telegram