Астрономи знайшли зірки, з яких могла прилетіти міжзоряне комета Оумуамуа

Розглянувши сім мільйонів кандидатів, вчені вибрали чотири світила, які могли бути батьківщиною міжзоряного комети Оумуамуа. Про досягнення повідомляє наукова стаття, препринт якої опублікований на сайті arXiv.org групою на чолі з Корінной Бейлером-Джонсом ( Coryn Bailer-Jones ) З Інституту астрономії імені Макса Планка в Німеччині.

Нагадаємо, що Оумуамуа став першим поміченим об'єктом, що рухається через Сонячну систему "транзитом". комету відкрили в кінці 2017 року . Через деякий час її стали вважати астероїдом , Оскільки в телескопи не було помітно газових струменів, стікали з поверхні тіла, цього характерного ознаки комет.

як уточнює реліз Товариства Макса Планка, вже тоді були зроблені спроби розрахувати траєкторію Оумуамуа і з'ясувати, з якої зоряної системи вона до нас завітала. Однак вчені не знайшли правдоподібних варіантів.

Однією з причин такої невдачі став той факт, що об'єкт, як пізніше з'ясувалося, все-таки є кометою . Газові струменя, хоча і непомітні в телескоп, надають йому додаткове прискорення, і без урахування цього чинника неможливо правильно визначити, як і звідки рухається Оумуамуа. Команда Бейлера-Джонса врахувала цю рушійну силу в своїх розрахунках.

Для вибору потрібних зірок астрономи використовували другий реліз даних космічного телескопа Gaia , що вийшов в квітні 2018 року . Для 1,3 мільярда зірок він містить дані про відстані до них і русі по небу. Ще для семи мільйонів світил виміряна так звана променева швидкість. Це компонент швидкості, спрямований уздовж лінії "зірка - спостерігач". Дані про променевих швидкостях ще 220 тисяч кандидатів автори запозичили з робіт попередників.

Відстань до зірки, швидкість її руху по небу і променева швидкість, взяті разом, дозволяють відновити тривимірну картину переміщення зірки по Галактиці. Це важливо, оскільки Оумуамуа знаходиться в дорозі як мінімум кілька мільйонів років. Її батьківщину слід шукати не серед зірок, які сьогодні знаходяться на її передбачуваної траєкторії, а серед світил, які були там в розрахунковий час.

"Gaia - потужна" машина часу "для подібних досліджень, оскільки вона забезпечує [інформацію] не тільки про становище зірок, але і про їх русі", - пояснює Тімо Пруст ( Timo Prusti ) З Європейського космічного агентства, який не брав участі в дослідженні.

Крім того, потрібно, щоб комета рухалася щодо світила досить повільно. Найбільш ймовірні механізми "викиду" комети з батьківської системи - це гравітаційний "стусан" з боку гігантської планети або подвійної зірки . Але при цьому тіло не може розігнатися надто вже сильно.

На першому етапі астрономи взяли спрощену модель: вони вважали, що в міжзоряному подорожі Оумуамуа не відчував дії ніяких сил. Як відомо зі шкільного курсу фізики, в цьому випадку тіло рухається рівномірно і прямолінійно. Таке ж рух передбачалося і для зірок. Звичайно, з огляду на явно введеної неточності автори розглядали не строгу пряму, а досить широкий "коридор". Це дозволило їм заздалегідь відібрати 4500 кандидатів.

На другому етапі автори уточнили модель, розглянувши сумарну дію гравітаційних сил з боку Галактики. Це дозволило їм відсіяти майже всі "пройшли перший тур" світила і зупинитися на чотирьох зірках.

Анімація вище ілюструє відносний рух Сонця (жовтий кружок), комети (синій кружок) і однієї з відібраних дослідниками зірок (червоний гурток, повторений багато разів). Час вимірюється в тисячах років, відстань в парсеках. Два графіка показують рух по двох осях.

Всі чотири кандидати є карликами з масами як у Сонця або менше. Кожна з них свого часу підходила досить близько до передбачуваної траєкторії Оумуамуа. Ці рандеву відбулися від одного до семи мільйонів років тому.

Ближче всіх виявилося світило HIP 3757. Близько мільйона років тому воно знаходилося в 1,96 світлового року від траєкторії комети. З огляду на те, що гравітаційний вплив з боку Галактики можна врахувати лише приблизно, це цілком допустима похибка. Найнеприємніше той факт, що міжзоряний блукач рухається щодо HIP 3757 зі швидкістю в 25 кілометрів на секунду. "Викид" комети з такою швидкістю малоймовірний, хоча і можливий.

Наступний кандидат, HD 292249, зблизився з траєкторією Оумуамуа 3,8 мільйона років тому. Це побачення було не таким близьким, як у HIP 3757, зате відносна швидкість у зірки менше: всього 10 кілометрів в секунду.

Ще два світила по швидкості і мінімального відстані займають проміжні позиції між HIP 3757 і HD 292249. Вони зустрічалися з передбачуваної траєкторією Оумуамуа 1,1 і 6,3 мільйона років тому, відповідно.

Наскільки зараз відомо астрономам, жодна з цих чотирьох зірок не є подвійний, планет у них теж не виявлено. Тому поки не зрозуміло, як вони могли б забрати комету на простори космосу. Втім, жодна з цих світил і не піддавалося ретельному дослідженню на предмет наявності планет або другого компаньйона. Можливо, майбутні спостереження прояснять справу.

Автори також звертають увагу, що список потенційних кандидатів не вичерпується цими чотирма. Можливо, колишньої будинок Оумуамуа не потрапив в число семи мільйонів зірок, для яких Gaia вже визначила променеві швидкості. Третій реліз даних, вихід якого намічений на 2021 рік, охопить такими вимірами в десять разів більше світил. Не виключено, що саме тоді і з'ясується справжня батьківщина мандрівника.

Нагадаємо, що "Весті.Наука" (nauka.vesti.ru) раніше писали про те, що на поверхні Оумуамуа виявлена ​​органіка . Також ми розповідали про інших кандидатів в міжзоряні об'єкти і про астероїд, імовірно дістався Сонця від іншої зірки .